dinsdag 25 september 2012

Designlabel Popsicle...



 ..spreekt beleving opnieuw aan!

Home at Grannies is je nieuwste product, vertel!
Ja, Home at Grannies is een lamp. De serie bestaat uit drie varianten; een vloer- tafel- en wandlamp. Bij Popsicle werk ik met beleving en in dit geval de herinnering. De herinnering van mij aan het huis van mijn oma waar zo’n fijne roesjeslamp stond op de slaapkamer waar ik logeerde. De ronde lampenkap heb ik plat gemaakt. Er ontstaat zo een soort 3D striptekening. De kap is van staal met erachter wit, lichtdoorlatend materiaal. Als je de lamp aan doet, zie je kant erdoor heen schijnen. Een lamp met een verrassing, echt Popsicle dus!

 
Waar is de lamp van gemaakt?
De lamp is van geëpoxeerd of verguld staal, kant en chintz. De lamp is zwaarder dan je denkt! Ook het kanten kleedje onder de lamp is van staal. Dat vind ik leuk, dat dit soort details niet zijn wat je denkt. Hij is er in Shifty Black, Placid White, Obslote Pink en Gleaming Gold. De gouden is echt verguld, heel gaaf!

Hoe werk jij?
Vanuit mijn studio werk ik aan de ideevorming, doe ik research en werk ik aan de eerste modellen. Vaak weet ik al snel welke kant ik op wil, maar geef ik het wel de tijd om verder te laten groeien. Dan knutsel ik met materialen en vormen. Een idee ontstaat meestal vanuit een verhaal waar een beleving of gevoel bij hoort. Ik bekijk welk aspect ik daarvan wil vergroten waardoor ik tot de kern kom. Deze elementen vertaal ik naar een nieuw ontwerp. Het moet altijd een nieuwe functie krijgen en niet letterlijk herhaald worden. Op het moment dat ik weet hoe het ontwerp er uit moet komen te zien, dan begint de zoektocht naar de juiste leveranciers en fabrikanten. Ik ontwikkel het product met hen technisch verder uit om zo tot een eindresultaat te komen dat ook daadwerkelijk in oplage geproduceerd kan worden.

Je bent ook art director, gebruik je die ervaring ook bij Popsicle?
De beleving rondom de producten en het label wordt ook voortgezet in de communicatie en met name door middel van geënsceneerde fotografie. De foto’s worden gemaakt door Single Shot Movies, een samenwerkingsverband dat ik heb met fotograaf Ron Greve en business developer Gooitske Zijlstra. Hiermee maken we conceptuele fotografie. We onderzoeken eerst; wat moet er verteld worden en vanuit welk perspectief kun je dat het beste doen? We brainstormen zeer uitgebreid waarna de productie gestart wordt. We bouwen zelfs decors hiervoor, zoals we voor Popsicle ook deden. Het is heerlijk om met mijn achtergrond als art director de campagnes vorm te geven; zo komen veel passies bij elkaar.

Werkt  Popsicle duurzaam?
Jazeker! Popsicle producten worden ontwikkelt en vervaardigt in Nederland met Nederlandse leveranciers. We zoeken bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en hier ook programma
s voor ontwikkeld hebben. Bij "Pile me up", she said werken we met een bedrijf dat ook mensen in dienst heeft met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het voelt goed als je daar een bijdrage in kunt leveren. Maar voorop staat dat de kwaliteit hoog moet zijn.

Waar kunnen we de lampen zien?
Ik introduceer ze op de Woonbeurs deze week. Ze zijn zo nieuw dat ze alleen nog maar in de webshop te koop zijn. Ik zoek dus nog winkels die geïnteresseerd zijn!

 Wil je meer dingen zien van Popsicle of mocht je de lampen in je winkel willen verkopen, kijk op www.popsiclestuff.nl



 





Groet,
Lynda



1 opmerking:

Chrissie en Heidi zei

Ha, vandaag gespot op de woonbeurs!! TE leuk zijn ze!! Vooral de wandlampjes vond ik top! :-)